رئیس‌جمهور فراری یمن به اعضای دولت مستعفی خود دستور داد تا برای اداره اوضاع یمن به “عدن” واقع در جنوب این کشور بازگردند.

به نقل از رویترز، “منصور هادی” رئیس جمهور مستعفی یمن که در عربستان به سر می‌برد، شب گذشته(چهارشنبه) به اعضای هیات دولت مستعفی خود دستور داد تا برای اداره امور یمن به عدن واقع در جنوب یمن بازگردند.


برخی از منابع خبری نیز گزارش دادند که در پی این درخواست منصور هادی، شماری از وزاری دولت مستعفی یمن از ریاض وارد عدن شدند.
در همین ارتباط، خبرگزاری رویترز به نقل از مسئولان یمنی گزارش داد که وزراء و مسئولان بلندپایه اطلاعاتی دولت مستعفی یمن با بالگرد وارد عدن شدند و این اولین باری است که پس از آغاز جنگ عربستان علیه یمن طی سه ماه گذشته، مسئولان دولت مستعفی راهی یمن می‌شوند.
یکی از این مسئولان به رویترز گفته که “منصور هادی از این وزراء و مسئولان خواست تا برای برقرای امنیت در کشور به عدن بازگردند.”

از سوی دیگر، برخی منابع خبری یمن گزارش دادند که گروه های مسلح تحت حمایت عربستان و منصور هادی، روز گذشته(چهارشنبه) بندر عدن و منطقه المعلا در نزدیکی این بندر را تحت کنترل خود درآوردند، این در حالی است که ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله سقوط بندر عدن در جنوب این کشور به دست شبه نظامیان هوادار تجاوزات عربستان را تکذیب کردند.
یک منبع دولتی یمن در گفت‌و‌گو با “العربیه” تاکید کرد که یک هوایپمای نظامی حامل وزرای یمنی، “بامداد امروز”( پنجشنبه ۱۶ ژوئیه)، وارد عدن شد.

بنا بر این گزارش، عبده الحدیثی وزیر کشور، بدر باسلمه وزیر حمل و نقل و معاون وزیر بهداشت در این پرواز حضور داشتند.
این اقدام پس از پیشروی‌های القاعده و عناصر مسلح هوادار عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن در عدن صورت می گیرد. در پی این پیشروی منصور هادی از وزرای دولتش و بعضی از مسئولان که در ریاض پایتخت سعودی حضور دارند، برای اداره اوضاع، به عدن باز گردند.

بنا به گفته مسئول یمنی به “العربیه”، فرمان منصور هادی شامل عبده الحدیثی وزیر کشور، بدر باسلمه وزیر حمل و نقل، علی الاحمدی رئیس سازمان امنیت ملی، محمد الشدادی رئیس مجلس نمایندگان و حسین عرب وزیر کشور اسبق هستند.
از سوی دیگر، “احمد عسیری” سخنگوی حملات ائتلاف متجاوز سعودی گفته که “نبرد عدن، آغاز راه است.”
وی افزود: “عدن شاهد عملیاتی کامل و هماهنگ شده میان ائتلاف و نیروهای مسلح طرفدار عبد ربه منصور هادی است و عملیات هوایی نیازمند نیروهای زمینی برای همراهی است.”